صفحه اصلی > رادیو و تلویزیون و سینما و تئاتر و فرهنگ و هنر : از صدور مجوز ارشاد برای “پول و پارتی” تا توقیف و تحدید “غربت” و “جوکر” در ساترا

از صدور مجوز ارشاد برای “پول و پارتی” تا توقیف و تحدید “غربت” و “جوکر” در ساترا

نظارت ارشاد ۸۰ مورد ممیزی "پول و پارتی" را به ۸مورد رساند و نظارت ساترا کلا "غربت" را توقیف کرد و دربرابر "جوکر" ایستاد.
photo ۲۰۲۴ ۰۹ ۰۳ ۱۲ ۳۲ ۳۳ 1

به گزارش خودمونی، حرفهای سعید سهیلی در گفتگو با فریدون جیرانی درباره نظارت متعامل سازمان سینمایی ارشاد برای حل مشکلات “پول و پارتی” را کنار توقیف یکباره سریال “غربت” که بگذاریم معلوم میشود که سینماگر بودن ممیزان چقدر کمک میکند به حل مسائل.

مسعود احمدی عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینما با بیان مطلب فوق گفت: سعید سهیلی اذعان کرده که حضور یک سینماگر به نام روح‌الله سهرابی در معاونت نظارت ارشاد باعث شده از هشتاد ممیزی وارده به فیلم کمدی “پول و پارتی” نهایتا ۷۰ مورد حل و فصل شده و فقط ۸ممیزی خرد باقی بماند؛ تا فیلم پروانه گرفته و روی پرده رود و سرمایه تهیه‌کننده برگردد ولی درباره برنامه “جوکر” یا سریال “غربت” می بینیم که ممیزان کلا به سمت حذف و توقیف رفته اند که به هر حال راهی بی فایده است.

وی ادامه داد: الان معلوم می‌شود جای سینماگرانی مثل روح الله سهرابی که خودشان سابقه ساخت فیلم و سریال را دارند چقدر در شوراهای ساترا خالی است. سهرابی که خودش طعم توقیف را در فیلم‌ “خاکستر و برف” چشیده بیشتر از هر فرد دیگری نگران سرمایه های تولیدکنندگان فیلم‌هاست و برای همین است که در دوران مدیریت خود بسیاری از فیلم‌ها از مجبوریم تا علفزار و عامه پسند و روشن و مسیح پسر مریم و ملاقات خصوصی و ابلق و ملاقات با جادوگر و… را رفع توقیف کرد و روانه اکران نمود. سهرابی حتی مشکلات حاد یک کمدی سیاسی به نام “چپ راست” را حل کرد و تصور کنید اگر همان “چپ راست” به ساترا می‌رسید اصلا اجازه پخش می یافت؟ اصلا همین ممیزی های سختگیرانه و نگاه از بالا نبوده که باعث شده در شبکه خانگی حتی یک کمدی سیاسی مثل “چپ راست” نداشته باشیم؟

او ادامه داد: سریال “غربت” یک ملودرام با رگه های اجتماعی و نقد مقوله حاشیه نشینی است که ازقضا بسیاری از جامعه شناسان، متولیان شهری را نسبت به آن هشدار داده اند. آیا اگر “غربت” به اداره نظارت ارشاد می‌رفت چنین توقیفی گریبان آن را میگرفت یا به مانند محصول دیگر کارگردانش “خانه شیشه ای” به راحتی ممیزی می‌شد و حتی با وجود بازیگرانی مثل پانته آ بهرام،اکران میگردید؟ یا برنامه “جوکر” اگر در قالب فیلم سینمایی عرضه می‌شد این همه قال و قیل حولش شکل میگرفت؟

مسعود احمدی با تاکید بر نیاز به حضور فیلمسازان صاحب نام در شوراهای ساترا گفت: خوب است که مدیران سابق تلویزیون در ساترا هستند ولی در بحث ممیزی، چطور؟ همین حالا سریال تلویزیونی “طوبی” با نماهای مصرف سیگار و قلیان روی آنتن است ولی یکی از ایرادات وارده به “غربت”  استعمال سیگار بود؟؟ نمی‌شود ممیزی ها را دوگانه کرد آن هم وقتی پای سرمایه خصوصی در میان است. پس باید اجازه داد سینماگران باسابقه وارد شوراهای ممیزی سریال‌های خانگی شوند.

این منتقد تاکید کرد: راه حل مشکلات شبکه خانگی برخوردهای قهری نیست و باید دنبال ایجاب بود و حتی حادترین مشکلات را در جلسات روبرو با صاحبان آثار حل کرد. وقتی می بینیم صاحبان “غربت” و “جوکر” علنا آمادگی خود را برای ارائه نسخه با ممیزی های مطروحه اعلام کرده اند باز توقیف کردن چه فایده ای دارد؟ آیا اگر یکی از ممیزان “غربت” و “جوکر”، خودش محصولی تولید کند دوست دارد این چنین با او رفتار شود پس بهترین روش، تعامل است و تعامل و تعامل. امیدواریم خیلی زود و بر بستری دوستانه مشکلات تمام آثار توقیفی حل شود تا تولیدکنندگان با میل و رغبت بیشتری به سمت تولید آثار باکیفیت بروند.

دیدگاهتان را بنویسید