صفحه اصلی > آشپزی و خانه داری و سبک زندگی : شیرینی کاکا گیلانی با کدو بدون نیاز به فر + طرز تهیه قدم به قدم در کمتر از ۵ دقیقه

شیرینی کاکا گیلانی با کدو بدون نیاز به فر + طرز تهیه قدم به قدم در کمتر از ۵ دقیقه

شیرینی کاکا گیلانی از شیرینی های خوشمزه و پرطرفدار است که خیلی ساده می توانید در زمانی کوتاه آن را در خانه تهیه کنید، در این مقاله به طرز تهیه کاکا گیلانی و مواد لازم برای تهیه این شیرینی محبوب پرداخته ایم که در ادامه خواهید خواند.
شیرینی کاکا گیلانی 1

به گزارش خودمونی، شیرینی کاکا با کدو حلوایی یکی از شیرینی‌های سنتی ایران است که در بسیاری از شهرها تهیه می شود؛ اما برای پاسخ به این سوال که این شیرینی برای کدام شهر است، می‌توان گفت که در واقع در تمامی شهرهای ایران می‌توان این شیرینی را پیدا کرد، اما خاستگاه اصلی این شیرینی استان گیلان و شهر رشت است.

شیرینی کاکا گیلانی یکی از محبوب‌ترین شیرینی‌های ایرانی است که برای تهیه آن نیازی به استفاده از فر نیست و این شیرینی با مواد اولیه ساده و موجود در خانه می‌تواند در کمتر از چند دقیقه تهیه شود.

بیشتر بخوانید:

بیماری صرع یا اپیلپسی چیست؟ + از علائم تا نحوه پیشگیری | ۵ روش درمان قطعی صرع

قطران موجود در سیگار چیست؟ + مضرات قطران موجود در سیگار

با تنوع طعم‌ها و آسانی در تهیه، شیرینی کاکا گیلانی یک گزینه عالی برای هر مناسبتی است، اما معمولاً این شیرینی در فصول سرد سال علی الخصوص پاییز بیشتر تهیه می شود و به همراه چای، عصرانه خانواده های گیلانی را تشکیل می دهد، اگر دوست دارید یک شیرینی سنتی و خوشمزه را بپزید، حتما این دستور غذایی را امتحان کنید.

شیرینی کاکا یکی از شیرینی های محبوب و معروف در استان گیلان است که با مواد اولیه ساده و روش های سنتی تهیه می شود، این شیرینی با طعم و عطر خاص خودش مورد توجه بسیاری از افراد قرار گرفته است و به عنوان یکی از سوغاتی های محبوب و خوشمزه از گیلان به دیگر نقاط کشور و حتی خارج از کشور نیز ارسال می شود، در این مقاله به نحوه درست کردن شیرینی کاکا گیلانی می پردازیم.

شیرینی کاکا گیلانی

خواص شیرینی کاکا گیلانی

خواص شیرینی کاکا گیلانی نیز بسیار متنوع و جذاب است. این شیرینی حاوی مقدار زیادی انرژی، پروتئین و کربوهیدرات می‌باشد که برای افراد فعال و پرانرژی بسیار مناسب است، همچنین حضور مواد مغذی مختلف در این شیرینی، آن را به یک منبع خوب از ویتامین‌ها و مواد معدنی تبدیل کرده است.

در نتیجه، آموزش پخت شیرینی کاکا رشتی و آشنایی با خواص آن، می‌تواند به افزایش دانش و آگاهی مردم درباره این شیرینی سنتی و لذیذ کمک کند، همچنین مصرف این شیرینی به میزان مصونیت بدن و افزایش انرژی کمک می‌کند.

 

آموزش پخت شیرینی کاکا گیلانی

شیرینی کاکا یکی از شیرینی‌های محبوب و معروف است که از استان گیلان به ویژه شهر رشت می‌باشد. این شیرینی با طعم و طراوت منحصر به فرد خود مورد توجه زیادی قرار گرفته است. آموزش پخت شیرینی کاکا رشتی نیازمند دقت و حوصله است. ابتدا باید مواد اولیه از جمله آرد، شکر، روغن و… را به تناسب مورد نیاز تهیه کرده و سپس با توجه به مراحل مشخص شده در دستور پخت، شیرینی را آماده کرد.

در این مطلب قصد داریم به شما نحوه تهیه شیرینی کاکای کدو گیلانی را به صورت مرحله به مرحله آموزش دهیم و این شیرینی معمولاً در مناطق شمالی کشور محبوب است و با طعم خوشمزه کدو و ادویه‌های خاص خودش مورد توجه قرار می‌گیرد.

شیرینی کاکا گیلانی

 

مواد لازم برای درست کردن شیرینی کاکا با کدو حلوایی

شیرینی کاکا گیلانی ، یکی از شیرینی‌های محبوب و خوشمزه در منطقه گیلان است که با مواد ساده و روش آسانی تهیه می‌شود، که حتما باید امتحان کنید، برای تهیه شیرینی کاکا گیلانی، به مواد زیر نیاز خواهید داشت  :

  • کدو حلوایی: یک عدد ( پوره کدو حلوایی یک پیمانه )
  • شکر: یک پیمانه
  • روغن مایع: نصف پیمانه
  • آرد: دو پیمانه ( آرد گندم یا برنج )
  • گلاب: دو قاشق غذاخوری
  • پودر هل: یک قاشق چایخوری
  • پودر دارچین: یک قاشق چایخوری
  • پودر زنجبیل: یک قاشق چایخوری
  • وانیل: یک قاشق چایخوری
  • زعفران: یک قاشق چایخوری
  • نمک: نصف قاشق چایخوری
  • بیکینگ پودر: یک قاشق چایخوری
  • تخم مرغ: یک عدد
  • شیر یا آب: نصف پیمانه
  • روغن حیوانی: دو قاشق غذاخوری
  • آبلیمو: یک قاشق غذاخوری
  • پودر پسته | پودر بادام | گردو: به اندازه دلخواه برای تزئین

طرز تهیه قدم به قدم پختن شیرینی کاکا

شیرینی کدو حلوایی گیلانی یا همان کاکا یکی از خوراکی‌های محبوب و خوشمزه در فصل پاییز است، اگر شما هم دوست دارید این شیرینی خوشمزه را در خانه تهیه کنید، می‌توانید با دنبال کردن مراحل ساده زیر شیرینی کاکای کدو گیلانی خوشمزه و خوش‌طعمی را تهیه کنید، این شیرینی می‌تواند یک انتخاب عالی برای پذیرایی‌ها و جشن‌ها باشد، در ادامه به آموزش قدم به قدم تهیه شیرینی می‌پردازیم و با انجام مراحل زیر، می توانید شیرینی کاکا گیلانی را تهیه کنید:

قدم اول :

ابتدا کدو حلوایی را خوب بشورید و به همراه پوست به تکه های کوچک تر تقسیم کنید.

قدم دوم:

کدوهای تکه تکه شده را در یک قابلمه قرار داده و روی آن شکر را بریزید و به همراه دو لیوان آب به مدت ۱۵ دقیقه بر روی گاز قرار دهید و در قابلمه را بگذارید تا خوب بپزد.

شیرینی کاکا گیلانی

قدم سوم :

کدوهای پخته شده را از روی گاز برداشته و با قاشق گوشت کدو را از پوست آن جدا کنید و با پشت قاشق آن را درون یک ظرف له کنید. ( لازم به ذکر است کدو را می توانید حتی رنده کنید. )

قدم چهارم:

سپس تخم مرغ، شکر، گلاب، شیر، بکینگ پودر، نمک و ادویه را در یک کاسه، با هم ترکیب کنید و به تدریج کدوهای له شده، آرد را به این مخلوط اضافه کنید تا یک خمیر یکدست بدست آید.

قدم پنجم:

روغن را به مواد ترکیب شده در مرحله قبل اضافه کنید و دوباره به خوبی مخلوط کنید تا تهیه خمیر شیرینی کاکا گیلانی تکمیل شود. ( در این مرحله می توانید گردوهای خرد شده را به مایع اضافه کنید. )

قدم ششم:

مواد خمیری شکل کاکا کدو را به مدت یک ساعت در یخچال قرار دهید تا به خوبی جا بیفتد.

قدم هفتم:

مواد کاکا را از داخل یخچال خارج کنید، ماهیتابه را گرم کنید و روغن به اندازه کافی داخل ماهیتابه بریزید و خمیر را به شکل‌های دلخواه برش داده و درون ماهیتابه گرم قرار دهید و همانند پخت کوکو کاری کنید تا طرفین آن شیرینی کاکا خوب سرخ شوند.

لازم به ذکر است شما می توانید این شیرینی را حتی در فر هم تهیه کنید، برای این کار مخلوط خمیر را به قالب‌های کوچک تقسیم کرده و به شکل دلخواه خود در قالب‌های شیرینی ریخته و درون فر قرار دهید.

قالب های شیرینی‌ را درون فر قرار داده و به مدت ۳۰ دقیقه تا ۴۰ دقیقه در دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد پخته و سپس شیرینی را از فر بیرون بیاورید و بعد از خنک شدن، آن را از قالب خارج کنید.

شیرینی کاکا گیلانی

قدم هشتم:

حالا کاکاهای شیرینی کدو حلوایی گیلانی آماده است و می توانید با پودر پسته و بادام آن را به صورت دلخواه تزئین کنید. پس از پخت، شیرینی‌ها را می‌توانید با چای یا قهوه لذیذ  سروکنید.

با این روش ساده که در بالا آموزش دادیم می‌توانید شیرینی کدو حلوایی گیلانی خوشمزه و محبوب را در خانه تهیه کنید، امیدواریم این مطلب برای شما مفید باشد و لذت برده باشید و با این راهنما، توانسته باشید شیرینی کاکا گیلانی را به خوبی درست کنید و از آن لذت ببرید.

البته از آنجایی که شیرینی کاکا گیلانی نیاز به زمان و دقت دارد، ممکن است در ابتدا موفقیت آمیز نباشد. اما با تمرین و تکرار، می توانید این شیرینی خوشمزه را به خوبی و با ظاهری زیبا تهیه کنید. ، شما هم تجربیات خود را از درست کردن شیرینی کاکا گیلانی در بخش دیدگاه پایین همین مطلب با ما در میان بزارید.

دیدگاهتان را بنویسید